Campus Congres – Kerkstraat 45, Antwerpen
27 juni tot 2 juli 2012
Als ik stel dat de penseelstreek de essentie van een schilderij is, hoe kan ik deze autonoom laten werken, los van de veronderstelde normen van het ‘klassieke schilderen’? Kan ik het schilderen beperken tot de uitvoering van de handeling van de penseelstreek?
Een compositie van verschillende volumes in een ruimte plaatsen (alle mogelijke voorwerpen die ik vind en werden gedumpt om nooit meer te gebruiken). Deze worden volledig wit gespoten als drager voor een nieuwe tekeninstallatie. Door het witspuiten worden de voorwerpen losgerukt uit hun oorspronkelijke context als gedumpt gebruiksvoorwerp. De handeling die ik uitvoer wanneer ik schilder, wordt toegepast op deze compositie met stift of houtskool. Naargelang de positie van de toeschouwer ten opzichte van het werk, neemt de tekening andere vormen aan. Sommige delen van de tekening worden verborgen achter andere voorwerpen, anderen worden weer zichtbaar. Dit principe van bedekken en ontdekken pas ik reeds toe in mijn schilderijen, en zal dit nu in driedimensionale context proberen te hanteren.